Vi använder Cookies för att ge dig en så bra upplevelse som möjligt.
Provträning
Vissa av våra tävlingslag gör intag för säsongen genom provträning.

I de lagen som har provträning finns ofta befintliga medlemmar som får träna tillsammans med de nya som provtränar.

På denna sida kan ni läsa mer om vilka av våra lag som gör intag på detta sätt, vad kraven är samt vad tränare tittar på hos en aktiv för att kunna rekommendera denne till provträning för ett tävlingslag.
Lag 2019/2020

De lag som kommer att ha provträning är:


Lag 2019/2020:

  • Miniminior 
  • Minior level 1
  • Minior level 1/2
  • Minior level 2/3
  • Junior level 1
  • Senior level 1

Dessa lag kommer säsongen 2019/2020 att följa nedanstående åldersstruktur:

  • Miniminior: Födda 2009-2011
  • Minior level 1: Född 2007-2008
  • Minior level 1/2: Födda 2007-2009
  • Minior level 2/3: Födda 2007-2009
  • Junior level 1: Födda 2005-2006
  • Senior level 1: Födda 2004 och äldre

    Krav för provträning
    Dessa krav behöver du uppfylla för att kunna provträna till dessa lag:

    Miniminior: Brygga och kick over
    Minior level 1: Brygga och Kick over
    Minior level 1/2: Bakåtmjukis och rondat
    Minior level 2/3: Stilla och springande flickis
    Junior level 1: Brygga och kick over
    Senior level 1: Brygga och kick over

    Alla skills ska utföras på hårt utan pass.
    Brygga och kick over
     
    Bakåtmjukis och rondat
     
    Stilla och springande flickis
     
    Provträningar 2019

    Provträning i augusti


    Om du inte hade möjlighet att provträna till våra lag i början av sommaren så finns det en till möjlighet för det i augusti.


    Du behöver uppfylla de krav som finns för lagen för att anmäla dig till provträningen.


    Provträningarna är dessa tillfällen:


    Miniminior:

    Måndag 12/8 kl 9.30-11.30 i Sickla gymnastikhall


    Minior level 1:

    Måndag 12/8 kl 9.30-11.30 i Sickla gymnastikhall


    Minior level 1/2:

    Måndag 12/8 kl 13.30-15.30 i Sickla gymnastikhall


    Junior level 1:

    Måndag 12/8 kl 11.30-13.30 i Sickla gymnastikhall


    Senior level 1:

    Måndag 12/8 kl 11.30-13.30 i Sickla gymnastikhall


    Minior level 2/3:

    Måndag 5/8 kl 16-18.30


    Du anmäler dig till provträning till något av lagen här



    Provträningsprocessen

    Du kan anmäla dig till utvärdering inför provträning här


    Steg 1: Gymnastikutvärdering


    Du som går i ett tävlingsförberedande lag eller träningslag i Twisters har blivit utvärderad under våren, men du som söker från en annan förening behöver komma på en gymnastikutvärdering. Du som går i ett  tävlingsförberedande lag eller träningslag i Twisters behöver också en rekommendation från din tränare för att få gå på provträning till ett tävlingslag.


    Steg 2: Informationsmöte

    Om du får en rekommendation kommer du bli kallad till provträning till något av våra lag. För att kunna provträna till ett lag behöver du tillsammans med din vårdnadshavare komma på informationsmötet. Det är obligatoriskt att komma på detta möte för att kunna vara med på provträningen. För dig som söker från en annan förening ligger informationsmötet innan gymnastikutvärderingen. 

    Steg 3: Provträning

    Här har du fått en kallelse till det lag vi tycker att du passar bäst i och du får komma på provtränings till det laget. 

    Steg 4: Sommarträningar

    Om du går vidare från provträningen så kommer du får en inbjudan att träna med det laget vi tycker att du passar bäst i under sommaren. Lagen är inte satta än. Vi kommer att ha frivilliga träningar under hela sommaren där du är välkommen att träna.

    Steg 5: Uppstart

    Om vi fortfarande tycker att du passar i det lag du har blivit placerad i efter sommaren kommer du får fortsätta träna med det laget under uppstartsveckorna i augusti. Under denna period så kan vi komma och flytta aktiva mellan olika lag för att placera alla är vi ser att de har störst potential. Detta betyder att du kan bli flyttad till en annan level i tävlingslag, eller om vi ser att du inte är redo för tävlingslag - bli flyttad till tävlingsförberedande eller träningslag. 

    Steg 6: Lagen sätts

    Vecka 35 kommer de slutgiltiga lagen att sättas, så fram tills det har ingen en plats i något lag, utan alla provtränar fortfarande bara i det laget de har blivit placerade i.
    Mall för rekommendation till provträning
    Då många vill provträna till tävlingslagen behöver man en rekommendation för att få provträna.

    Nedan beskrivs vad tränare tittar på för att rekommendera en aktiv till provträning. För samtliga Level 1-lag är det krav på att kunna brygga och kick over för att kunna bli rekommenderad, För Minior Level 1/2 behöver du kunna bakåtmjukis och rondat och för Minior Level 2/3 behöver du kunna både springande och stilla flickis.


    Detta är olika områden tränarna kollar på för att bedöma om en aktiv kan bli rekommenderad till tävlingslag:


    Volter
    • Kullerbytta fram och bak

    • Handstående

    • Hjulning

    • Rondat

    • Bakåtmjukis/sparka över från brygga

    • Framåtmjukis/kunna ställa sig upp från brygga

    • Stilla och springande flickis (Level 2+)

    Bygg
    • Byggpositioner/förståelse för olika positioner inkl. passning

    • Grundläggande bygg, tex. thigh stand, straddle sit

    • Prep

    • Stunt på ett ben

    • Vighet för de som är toppar

    • För Level 2/3 krävs lite mer erfarenhet av stunt

    Hopp
    • Kunna hoppa grundläggande hopp (ljushopp, enkelhopp)

    • Kunna hoppa dubbla ljushopp, spread eagle, tuck

    • Avancerade hopp (toe touch, pike, hurdler) (Level 2+)

    Motions/koreografi
    • Kunna stå och röra sig tight

    • Placera rätt och vara skarp i grundläggande cheermotions (high V, low V, T, clasp, touch down etc)

    • Veta hur man räknar i ett program (1-8)

    • Ha övat upp taktkänsla och inta tappa bort sig till musiken

    Fysik/hälsa
    • Kroppshållning/shapes (hollow/arch)

    • Besitta en viss grundstyrka för att orka bära sin egen och andras vikt

    • Förståelse för stretching (spagat, straddle, brygga)

    • Orka träna längre än två timmar

    • Ha grundläggande insikter i hur man äter och återhämtar sig för att orka träna och hålla sig frisk

    Träningsmognad
    • Ha bra närvaro

    • Visa rätt attityd

    • Ha vilja/vara motiverad

    • Vara fokuserad på träningarna

    • Ska kunna plocka fram och ta bort redskap

    • Ha kunskap om Twisters Koncept

    • Kunna representera Twisters samt sporten på ett bra sätt

    • Ha förståelse för vad ett tävlingslag innebär gällande åtagande

    • Föräldrarna ska kunna kraven för engagemang i tävlingslag

    • Föräldrarna ska vara insatta, medvetna om vad tävlingslag innebär samt engagerade (möten)

    Laganda
    • Vara en god lagkamrat och respektera sina lagkamrater

    • Ha fått grundläggande förståelse för att individen inte kommer före laget

    Vad förväntas inom Level 1?
    Level 1-lagen tävlar inom Sverige och ska där göra goda resultat. Deras säsong startar med träningsläger vecka 33 och pågår till vecka 22 med uppehåll för loven. Utöver detta finns frivilliga extraträningar att tillgå.

    Detta är det första steget för dig som är intresserad att utvecklas inom tävlingssporten. Du behöver ha god träningsnärvaro, mycket vilja, och dina föräldrar behöver vara engagerade, förutom att du behöver kunna cheerleading på minst level 1-nivå.

    Level 1 tar in nya medlemmar genom provträningar varje år. Beslutet att tacka ja till att vara med i tävlingslag måste vara väl genomtänkt. Den som inte prioriterar cheerleading före privata nöjen bör tacka nej när plats i tävlingslag erbjuds av hänsyn till övriga som lägger ner tid och arbete på laget. Endast akuta skäl är rimlig anledning att sluta i ett tävlingslag under året.

    Level 1-lagen tränar två till tre gånger per vecka och har tillgång till redskap. Träningarna är obligatoriska på grund av att när vi tränar program är det omöjligt att genomföra en fullvärdig träning utan alla lagmedlemmar. Säkerställ att er familj förstår vad detta innebär. Kortare ledighet under året kan medges, men här bör du ha en dialog med din tränare så tidigt som möjligt. Du bör inte boka resor eller annat utan att kolla med tränare först. Du bör vara medveten om att frånvaro kan påverka din plats i tävlingsprogrammet på en eller flera tävlingar.

    Level 1-lagen har tillgång till musik och program med ursprung från elitlagen för att säkerställa en gemensam stil, uppbyggd av våra koreografer Tiy Fountain och Mark Mazzuchelli. Programmet lärs in vid en koreografihelg.

    Det är inte säkert att alla i laget kommer att tävla. De med högst närvaro, motivation, attityd och färdighet kommer att prioriteras när tävlingsprogrammet spikas. 

    I Level 1 lär du dig vad som krävs för att tävla i cheerleading. Detta inkluderar, förutom den tekniska träningen, även bland annat förståelse för tävlingsträning, mental mognad, insikt i föreningens värderingar och de första stegen till eget ansvar inom träning.

    Innan du tackar ja till plats i tävlingslag bör du också kunna acceptera Våra regler samt veta vad du behöver inom Träningskläder, skor & dräkter
    Vad förväntas inom Level 2/3?
    Minior Level 2/3 tävlar på nationell nivå och ska där göra goda resultat. De reser inom Sverige för att tävla eller delta på läger. Deras säsong startar med träningsläger vecka 32 och pågår till vecka 22 med uppehåll för loven i det fall tävlingarna medger detta. Utöver detta finns frivilliga extraträningar att tillgå.

    Detta är nästa steg för dig som är intresserad att utvecklas inom tävlingssporten. Du behöver ha mycket god träningsnärvaro, mycket vilja, och dina föräldrar behöver vara engagerade.

    Minior Level 2/3 tar in nya medlemmar genom provträning varje år. Beslutet att tacka ja till att vara med i tävlingslag måste vara väl genomtänkt. Den som inte prioriterar cheerleading före privata nöjen bör tacka nej när plats i tävlingslag erbjuds av hänsyn till övriga som lägger ner tid och arbete på laget. Endast akuta skäl är rimlig anledning att sluta under året.

    M2/3 tränar tre tillfällen per vecka, men 4 gånger i veckan en gång i månaden, och har då tillgång till redskap för att kunna nå de högt ställda mål vi har för våra tävlingslag. Träningarna är obligatoriska. När vi tränar program är det nämligen omöjligt att genomföra en fullvärdig träning utan alla lagmedlemmar. Säkerställ att er familj förstår vad detta innebär. Kortare ledighet under året kan medges, men här bör du ha en dialog med din tränare så tidigt som möjligt. Du bör inte boka resor eller annat utan att kolla med tränare först. Du bör vara medveten om att frånvaro kan påverka din tävlingsplats på en eller flera tävlingar.

    M2/3 har tillgång till musik och program med ursprung från elitlagen för att säkerställa en gemensam stil, uppbyggd av våra koreografer Tiy Fountain och Mark Mazzuchelli. Programmet lärs in vid en koreografihelg. Det är inte säkert att alla i laget kommer att tävla. De med högst närvaro, motivation, attityd och färdighet kommer att prioriteras när tävlingsprogrammet spikas. 

    Uppdrag som laget tar för att samla in pengar eller göra reklam är obligatoriska. Det ingår i det man åtar sig när man tackar ja till att vara med i ett tävlingslag. 

    När laget reser betalar laget för kostnader för upp till 2 tränare. Dessa ska ha totalansvar för laget och ha hand om laget under resan. Medföljande föräldrar/supporters betalar själva sin kostnad. Eventuellt ansvar som de tar på sig är frivilligt och genererar inte ersättning eller kostnadsersättning utan anses hamna i den kategorin av ideell insats som alla runt tävlingslagen behöver ställa upp med och tas tacksamt emot av laget.

    Innan du tackar ja till plats i tävlingslag bör du också kunna acceptera Våra regler samt veta vad du behöver inom Träningskläder, skor & dräkter
     
    INSTAGRAM
    SPONSORER